ورود/ ثبت نام

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی: بی شک در دنیای امروز همه افراد از این موضوع آگاه هستند. که برای انجام تمامی کار ها و امور خود در زمان مشخص نیاز به یک برنامه اصولی و استاندارد می باشد. برای درس خواندن و در سال های تحصیلی نیز داشتن برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است. به جرات میتوان بیان کرد که دانش آموزان و دانشجویان موفق معمولا افرادی هستند. که دارای برنامه ریزی درسی می باشند.

اهمیت این موضوع در تمامی مقاطع تحصیلی یکسان می باشد. ممکن است یکی برای موفقیت در کنکور به برنامه درسی نیاز داشته باشد و یکی  برای کسب نمرات عالی در امتحانات پایان ترم. از این رو باید بدانید که برنامه ریزی هر شخص با شخص دیگر متفاوت خواهد بود. و باید طبق استانداردهای هر شخص تنظیم شود. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول و مراحل یک برنامه درسی مناسب و استاندارد آشنا کنیم:

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

ضرورت داشتن برنامه درسی در سال های تحصیلی!

ممکن است تعداد زیادی از شما با ضرورت استفاده از برنامه ریزی درسی و تاثیری که در موفقیت شما دارد آشنا نباشید. باید بدانید که موفقیت در تمام مقاطع تحصیلی از دوران مدرسه تا زمان دانشگاه و فارغ التحصیلی به داشتن برنامه درسی مرتبط است. داشتن برنامه ریزی منجر میشود تا شما بتوانید تمام دروس خود را مطالعه کرده و نگرانی از بابت کمبود وقت نداشته باشید. چرا که برنامه درسی بین دروس مختلف تعادل ایجاد میکند. و مانع از خسته شدن داوطلبان میشود. داشتن زمان کافی برای مطالعه همه دروس احساس آرامش را در داوطلبان ایجاد میکند. (اصول و مراحل برنامه ریزی درسی)

اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

مراحل برنامه ریزی درسی

1- برای داشتن برنامه درسی در مرحله اول باید هدف خود را تعیین کنید. به طور مثال داوطلبان کنکوری باید مشخص کنند که قصد قبولی در چه رشته و دانشگاهی را دارند. تا طبق آن برنامه ریزی مناسبی انجام دهند.

2-در مرحله دوم باید با توجه به هدفی که دارید، عوامل موثر در موفقیتتان را بررسی کنید. به طور مثال اولویت بندی دروسی که باید مطالعه کنید، منابع درسی معتبر، شرکت در کلاس های تقویتی و …

3- بی شک از این موضوع آگاه هستید. که موفقیت در مقاطع تحصیلی بدون کمک گرفتن از منابع درسی و کتاب های کمک آموزشی غیر ممکن خواهد بود. از این رو برای برنامه ریزی ابتدا باید با تحقیق، پرس و جو و کمک گرفتن از افراد با تجربه معتبرترین منابع درسی را پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید.

4-برای برنامه ریزی درسی و به منظور داشتن مطالعه ای اثربخش تر توصیه میشود. که دروس خود را به چند قسمت تقسیم کنید. سپس برای مطالعه هر بخش یک زمان مشخص تعیین کنید. و طبق آن به مطالعه بپردازید.

5- آخرین مرحله برای برنامه ریزی این است. که بعد از خواندن دروس و یادگیری آن، میزان تسلط خود بر دروس مختلف را از طریق انجام تمرین های مختلف و حل کتب درسی محک بزنید. اینکار کمک میکند. تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و در جهت بهبود نقاط ضعفتان، تلاش خود را بیشتر کنید.

اصول و قواعد تنظیم برنامه

1-برنامه تحصیلی باید با توجه به ویژگی های شخصیتی هر فرد تنظیم شود. بنابراین یکی از اصول برنامه ریزی درسی توجه به ویژگی های شخصیتی و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت هر فرد می باشد.

2- اصل دیگری که یک برنامه درسی باید از آن برخوردار باشد، مشخص کردن تمامی کتب کمک آموزشی و دروسی می باشد که باید مورد مطالعه قرار گیرد.

3- هر دانش آموز برای درس خواندن و موفقیت باید در برنامه خود مشخص کند که برای یادگیری هر درس قصد انجام چه کارهایی را دارد. به طور مثال ممکن است شخصی برای مسلط شدن بر درس ریاضی به حل تمرین نیازمند باشد، برای یادگیری دروس حفظی به مرور کردن دروس و … تمامی این موارد باید در برنامه درسی تعیین شود.

4-اصل مهم دیگر در برنامه تحصیلی ایده آل این است، که هر دانش آموز بر اساس نقاط ضعف و قوت خود دروس یا فصول یک مبحث را اولویت بندی کند. اینکار کمک میکند که دانش آموز بداند برای چه دروسی باید زمان بیشتری را صرف کند و برعکس.

5-هر فرد در طول روز زمان های بسیاری را در دسترس دارد. در برنامه درسی دانش آموز باید زمان های در دسترس خود در طول روز را طبقه بندی کند. این اصل منجر میشود تا انجام مطالعه در ساعت های مشخص در هر روز به یک عادت تبدیل شود.

6- اصل دیگری که در برنامه تحصیلی باید رعایت شود، این است که برنامه شما، قابلیت ارزیابی داشته باشد.

7- در برنامه ریزی تحصیلی خود حتما زمان هایی را برای استراحت در نظر بگیرید.

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

مزایای استفاده از برنامه درسی

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

معرفی اصول و مراحل برنامه ریزی درسی

سخن پایانی(اصول و مراحل برنامه ریزی درسی)

در این مقاله سعی کردیم شما را با برنامه ریزی درسی و مزیت هایی که به همراه دارد، آشنا کنیم. همانطور که بیان کردیم داشتن یک برنامه مناسب که موفقیت شما را در پی داشته باشد به رعایت اصول و قواعدی نیاز دارد. از این رو میتوان فرآیند برنامه ریزی را زمانبر و دشوار دانست. به همین دلیل توصیه میکنیم دانش آموزانی که دانش و علم تخصصی اینکار را ندارند از کمک های مشاوره های تحصیلی موجود در این زمینه بهره مند شوند.