ورود/ ثبت نام

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی: برای اینکه تمامی کارهایتان را به درستی و در زمان خودش انجام دهید چه راهکاری را پیش رو میگیرد؟ برای خواندن تمامی دروس خود و آماده شدن برای امتحان بهترین راه حل چیست؟ و … بی شک جواب اکثر شما به این سوالات، انجام برنامه ریزی می باشد. در واقع داشتن یک برنامه مشخص که ساعت مطالعه، استراحت، تفریح و … در آن ثبت شده باشد. تاثیر بسیاری مثبتی بر مطالعه داوطلبان دارد. در این مقاله نیز قصد داریم به بررسی اصول و مبانی برنامه ریزی درسی بپردازیم.

بی شک همه شما از این موضوع آگاه هستید، که بیشتر دانش آموزان و داوطلبان کنکوری موفق افرادی هستند، که با برنامه ریزی پیش میروند. طبیعتا برنامه هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است. چرا که یک برنامه اصولی باید با توجه وضعیت جسمانی و اهداف داوطلبان تدوین گردد. اما به طور کل برای انجام برنامه ریزی درسی دانستن اصول و استاندارهای آن ضرورت دارد. از این رو توصیه ما به شما این است که اگر دانش کافی برای اینکار را ندارید حتما به مشاوران درسی و افراد حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری در این رابطه در اختیارتان قرار میدهیم.

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

گام به گام انجام برنامه ریزی اصولی و هدفمند

فراموش نکنید. بهترین برنامه ریزی، همواره به برنامه ای. گفته میشود که قدم به قدم پیش برود و برای رسیدن به یک هدف خاص انجام شده باشد. گام به گام انجام برنامه ریزی درسی به شرح زیر است:

گام اول: اولین قدم برای انجام برنامه ریزی درسی، مشخص کردن هدف می باشد. به طور مثال اینکه قصد قبولی در کدام رشته و دانشگاه را دارید. باید قبل از برنامه ریزی مشخص شود.

گام دوم: بعد از تعیین هدف، شخص باید تمامی عوامل تاثیر گذار. برای قبولی در این رشته را بررسی کند. به طور مثال دروس، زمان باقی مانده، منابع درسی معتبر، آزمون های آزمایشی، کلاس های تقویتی و کنکور و … باید تعیین شوند.

گام سوم: برای هر یک از دروسی. که باید برای قبولی در رشته مد نظرتان مطالعه شود. منبع درسی معتبری را پیدا و تهیه کنید.

گام چهارم: در یک برنامه اصولی، بهتر است هر درس را به چند قسمت تقسیم کنید. و برای مطالعه هر یک از قسمت ها زمان مشخصی را اختصاص دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که دروس باید به صورت همزمان مطالعه شوند.

گام پنجم: آخرین قدم برای انجام برنامه ریزی درسی، این است که بعد از مطالعه و یادگیری هر درس خود را با آزمون های آزمایشی و حل کتب درسی مختلف محک بزنید. شرکت در این آزمون ها کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد.

اهمیت برنامه برای داشتن یک مطالعه اثر بخش!

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

1- در نظر گرفتن شخصیت هر فرد برای برنامه ریزی: 
2-لیست کردن تمامی کتب و موضوعاتی که باید مطالعه شوند:
3-لیست کردن تمامی کارهایی که برای درس های مختلف باید انجام شود:
4- اولویت بندی:
5-طبقه بندی زمان های در دسترس در طول روز:
6-ارزیابی برنامه ریزی انجام شده:
7-استفاده درست از زمان های استراحت:
آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

آشنایی با اصول و مبانی برنامه ریزی درسی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در رابطه با برنامه ریزی درسی و اهمیت آن در سال کنکور در اختیارتان قرار دهیم. همانطور که میدانید در این سال بین داوطلبان رقابت بسیاری است و در نتیجه هر فرد بیشترین تلاش خود را برای موفقیت در این آزمون سرنوشت ساز به کار میگیرد. اما به جرات میتوان بیان کرد که داوطلبانی که مطابق یک برنامه ریزی مطالعه میکنند، شانس موفقیت بیشتری دارند.

علاوه بر این یکی از نگرانی هایی که اکثر داوطلبان در این سال با آن مواجه میشوند. نگرانی از بابت کمبود وقت و زمان است. که یک برنامه ریزی اصولی این نگرانی را به طور کامل بر طرف خواهد کرد. برای داشتن یک برنامه مناسب و استاندارد توصیه میکنیم به مشاوران حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید. و یا در محیط هایی مانند کمپ مطالعاتی یا پانسیون های کنکور که برنامه ریزی های استانداری را ارائه میدهند به درس خواندن بپردازید.