ورود/ ثبت نام

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟ در ایران برای ورود به دانشگاه‌ آزمونی تحت عنوان کنکور برگزار می شود؛ ولی در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا آزمونی برای ورودی دانشگاه ندارند . چرا که برگزاری این آزمون نمی تواند بار علمی دانش آموز را بسنجد. بر این اساس سازمان سنجش و آموزش کشور تصمیم گرفتند تا کنکورهای آتی را بهبود بخشند و بر سنجش سواد داوطلبان تمرکز داشته باشند .
نکته ی مهم در برگزاری کنکور به هیچ عنوان این آزمون از سیستم آموزشی ایران لغو نمی‌ شود.

نحوه برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲


معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:در سال 1402 کنکور دو نوبت در سال برگزار می‌ شود.
کنکور از سال 1402، برای دروس تخصصی 2 بار در سال برگزار می ‎شود و نتایج امتحانی که از لحاظ سوابق تحصیلی و اختصاصی کنکور سراسری گرفته می‌شود تا 2 سال اعتبار خواهد داشت.برگزاری دو نوبت کنکور ۱۴۰۲ تصویب شده و قطعی است و باید اجرایی شود ؛چرا که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست..

رئیس سازمان سنجش: در سال ۱۴۰۱ تاثیر مثبت معدل برای کنکور سراسری از ۳۰ به ۴۰ درصد خواهد رسید.

معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کنکور حذف نمی شود زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود ۸۰ هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های برتر دانشگاه آزاد وجود دارد.

کنکور سراسری 1402

این آزمون هر ساله برای تمامی داوطلبان پنج گروه آزمایشی شامل رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، زبان های خارجه و همچنین هنر برگزار می گردید.
برای تفکیک داوطلبان نخبه از افراد متوسط و ضعیف، همواره سوالات هر سه سطح طراحی خواهد شد. این کار سبب می شود تا ۵ درصد افراد نخبه ۵ گروه آزمایشی شناسایی شود.

برخی از معترضان به آزمون سراسری معتقدند که پاسخگویی به سوالات تستی در چهار ساعت، سنجش مناسبی برای تفکیک افراد نخبه از افراد کم توان در درس های نظری نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پاسخگویی به اعتراض این افراد سعی کرد تا تاثیر معدل دوران دبیرستان را بر سوالات به صورت مثبت اعمال کند، اما همچنان این آزمون با مشکلات زیادی روبرو است.


مهم ترین منابع کنکور نظام جدید کتاب های درسی آموزش و پرورش هستند ؛ که دانش آموز می بایست بر تمامی مباحث تسلط کافی داشته باشد. چرا که هیچ سوالی خارج از متن کتاب برای این آزمون طراحی نخواهد شد.
معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : چون بیشترین ناعدالتی در کنکور وجود دارد؛ باید سوالات کنکور از کتاب های درسی باشد.

وی ادامه داد: همچنین کنکور کنونی بسیار مهارت محور است یعنی نیاز به مهارت تست زنی دارد که مستلزم شرکت در کلاس های تست زنی و صرف هزینه است اما امتحانات نهایی پایه دوازدهم, اهداف آموزشی آموزش و پرورش و مطالب درس داده شده را می سنجد و تشریحی است.

سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1402

کنکور 1402 در پذیرش دانشگاه ‎ها سهم سوابق تحصیلی 60 درصد و سهم کنکورِ دروس تخصصی 40 درصد خواهد بود. در کنکور سراسری دروس تخصصی و سوابق تحصیلی مورد ارزیابی قرار می‎  گیرد.
سهم نمره کل برای پذیرش دانشجو، در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ، با توجه به سابقه تحصیلی ۴۰ درصد است.

کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد .

بنابراین سوالات تخصصی می تواند عمیق تر, طرح شود چون با حذف سوالات دروس عمومی, مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می یابد.

در کنکور سراسری ۱۴۰۲ دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل میشود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی می باشد و فقط امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور ، در رتبه داوطلب موثر می باشد.

چه کسانی باید از قطعی بودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نگران شوند ؟

همانطور که همه می دانیم، رقابت در کنکور سراسری خیلی سنگین تر از امتحانات نهایی است. داوطلبان زیادی هستند که امتحانات نهایی را 20 ، ولی داوطلبان خیلی کمی هستند که می توانند به 100 درصد سوالات کنکور سراسری جواب درست بدهند.

از آن جایی که در کنکور سراسری واسه هر داوطلب نمره تراز شده محاسبه می شود ، پس معدل 20 در امتحانات نهایی به معنی تضمین موفقیت داوطلب در کنکور نیست. همچنین طبق آمار منتشر شده از طرف آموزش پرورش میانگین معدل امتحانات نهایی چیزی حدود 12.5 تا 14.5 در رشته ریاضی، 11.5 تا 13.5 در تجربی و 8.5 تا 11.5 در رشته انسانی است.

پس داشتن معدل بالای 14 هم به معنی جلو افتادن از تقریبا نصف داوطلبای کنکور سراسری می باشد، البته اگه به تاثیر 60درصدی دروس کنکور در نمره نهایی آزمون سراسری و میانگین درصد دروس در کنکور سراسری توجه کنیم بازهم، داوطلبانی که برای درصد بالای 50 در درس های عمومی و بالای 40 درصد در دروس اختصاصی کنکور سراسری برنامه ریزی می کنند، بنابراین بهتر است برای تاثیر قطعی معدل، دنبال راهکارهای افزایش معدل باشند.

برنامه ریزی کنکوری

اصول برنامه ریزی از کارهایی است که یک داوطلب برای دستیابی به موفقیت باید انجام دهد.
(رعایت پیش نیاز،تقسیم بندی مباحث،زمان بندی درست،مرور مکرر،تست زنی،آزمون جامع با شرایط کنکور
جمع بندی)

تقسیم زمان بین دروس تخصصی و عمومی

داوطلبانی که در نظر دارند رتبه بالایی در کنکور سراسری کسب کنند باید زمان خود را بین درس های عمومی و تخصصی تقسیم کنند. این تقسیم زمان به صورت مناسب باعث می شود تا رتبه ها جابجایی چند صد هزار نفری داشته باشند.
همچنین باید زمانی برای بازخوانی مطالبی که یادگیری آنها به طور کامل صورت نگرفته است، در نظر بگیرند. مضافاً انجام آزمون های جامع و تست های ترکیبی از هر مبحث نیز سبب می‌ شود تا یادگیری در ذهن تثبیت گردد.

زمان و نحوه ی برگزاری کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟


زمان برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ هنوز مشخص نیست؛ اما معاونت سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که احتمال دارد برگزاری آزمون هر ۶ ماه یکبار صورت گیرد.

در کنکور سال آینده دروس عمومی نخواهیم داشت. بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد که این سوابق در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ بررسی و اعمال می‌شود. سال آینده آزمون دروس اختصاصی به صورت دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج داوطلبان در این آزمون تا دو سال معتبر خواهد بود.