ورود/ ثبت نام

کنکور ۱۴۰۲ برای نظام قدیم


کنکور ۱۴۰۲ برای نظام قدیم

کنکور ۱۴۰۲ برای نظام قدیم؛ کنکور هر ساله برای گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان و داوطلبان علاقه مند به پذیرش در رشته های کنکور روزانه، شبانه، دانشگاه های غیرانتفاعی، خودگردان برگزار می شود. تغییر و تحول در نظام آموزشی مدارس و لغو دوره پیش دانشگاهی، تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور نیز به وجود آورد . پس از تغییر نظام آموزشی مدارس، تغییرات کنکور هم برای داوطلبان نظام قدیم (داوطلبان با مدرک پیش دانشگاهی) و هم برای داوطلبان نظام جدید (مقطع دوازدهم) اعمال می شود.

تغییرات کنکور 1402نظام قدیم و جدید

مقرر شده است که سیستم قدیمی به طور کامل حذف شود و داوطلبان از سیستم جدید برای چاسخ سوالات استفاده کنند. یعنی منابع مطالعه آنها از نظام قدیم به نظام جدید تغییر یافت. پس از این تغییرات در ۱۱ تیر ۱۴۰۰ برنامه ی جدیدی برای کنکور ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد. که برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید اعمال شود. تأثیر میانگین موفقیت کنکور۳۰ درصد بوده است، اما برای کنکور ۱۴۰۲ تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور به ۶۰ درصد افزایش می یابد و شرکت در آزمون در شانس داوطلب برای پذیرش ۴۰٪ است. این تصمیم برای داوطلبان با سابقه تحصیلی پایین، می تواند بر نتیجه آزمون تاثیر منفی بگذارد، که شرکت در برنامه تصحیح و ترمیم معدل روشی توصیه شده برای متقاضیان با رتبه تحصیلی پایین است.

اعتبار نتایج کنکور 1402 نظام قدیم تا دو سال بعد

یکی دیگر از تغییرات کنکور 1402 برای نظام قدیم و نظام جدید ، اعتبار داشتن نتیجه کنکور 1402 برای کنکور 1403 است. در واقع داوطلب رتبه ای که در کنکور 1402 کسب می نماید ، با همان رتبهمی تواند در کنکور 1403 انتخاب رشته کند.

حذف دروس عمومی کنکور ۱۴۰۲نظام قدیم

از سال ۱۴۰۲ دروس عمومی یعنی زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و معارف اسلامی (دینی)، انگلیسی و عربی از کنکور حذف خواهند شد؛ البته امتیازاتی که دانش آموزان در امتحانات نهایی از دروس عمومی دریافت کرده اند به طور مستقیم بر نتایج کنکور آنها تاثیر می گذارد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ نظام قدیم چیست؟

کنکور ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه ها و سهم ۴۰ درصدی در دروس تخصصی را خواهد داشت. دروس تخصصی در کنکور سراسری و دروس عمومی در کارنامه تحصیلی ارزیابی می شوند. ۶۰ درصد قبولی در کنکور به امتحانات نهایی و به سوابق تحصیلی تقسیم می شود که این مسئله مربوط به آزمون های هماهنگ می‌باشد. از سال ۱۴۰۲ تاثیر بر سوابق تحصیلی قطعی و ۶۰ درصد خواهد بود. یعنی اگر داوطلبان معدل خوب یا بد داشته باشند، در نتیجه نهایی کنکور ۱۴۰۲ موثر خواهد بود.

ترمیم معدل کنکور 1402 نظام قدیم

ترمیم معدل تنها مختص کنکور سراسری است و نمراتی را که در ترمیم معدل جبران می کنید در کارنامه کتبی دیپلم شما اصلاح نمی گردد. و آموزش پرورش در هنگام ثبت نام در کنکور نمرات جدیدی که کسب کردید را به صورت سیستماتیک ارسال خواهد کرد. محدودیتی در تعداد دروس برای ترمیم معدل وجود ندارد.شیوه برگزاری کنکور سراسری در سال 1401 به چه صورت خواهد بود؟

داوطلب می‌تواند در طرح ترمیم نمرات خود را افزایش دهد و نمرات موثر خود را بهبود بخشد.

افرادی که مدرک پیش دانشگاهی خود را سال ۹۱ دریافت نموده اند ؛ و یا فارغ التحصیلانی که بعد از سال ۸۴ دوره متوسطه را گذرانده اند، می توانند از این فرصت استفاده کنند.

شرایط شرکت در ترمیم معدل

فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (از سال ۸۴ به بعد) و دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (از سال 91 به بعد  امکان ترمیم معدل دارند. افرادی که نمرات خوبی در امتحانات نهایی کسب نکرده باشند، می توانند مجددا در امتحانات نهایی شرکت کنند و نمره های خود را با ترمیم معدل ارتقا دهند.

با شرکت در طرح ترمیم معدل داوطلب هیچ ضرری نخواهد کرد زیرا اگر در امتحان ترمیم معدل، نمره ی بالاتری را کسب نکند ؛سازمان سنجش نمره بالاتر را برای شما لحاظ می کند.

تفاوت تاثیر معدل برای داوطلبان نظام قدیم و جدید

از آنجایی که این لایحه ها برای برگزاری کنکور سراسری 1402 پیشنهادی است و هنوز از طریق سازمان سنجش رد و یا تایید ‏نشده است، شیوه برگزاری کنکور در سال 1401 مطابق قدیم خواهد بود. همچنین در سال 1401 مانند کنکور 1400 برای ‏نظام قدیم به صورت جداگانه کنکور برگزار نخواهد شد. تاثیر معدل در کنکور 1400 برای دانش آموزان نظام قدیم و نظام ‏جدید متفاوت خواهد بود:‏

• نظام قدیم: 30 درصد تاثیر معدل در کنکور نظام قدیم شامل 25 درصد معدل دیپلم و 5 درصد معدل دوره پیش دانشگاهی خواهد بود.

• نظام جدید: درصد تاثیر معدل در کنکور نظام جدید شامل 30 درصد سوابق تحصیلی دانش آموز و مدرک او در دوره دوازدهم می باشد.