ورود/ ثبت نام

نقش مشاور تحصیلی و اهمیت آن در پیشرفت دانش آموزان

نقش مشاور تحصیلی در پیشرفت دانش آموزان

نقش مشاور تحصیلی در پیشرفت دانش آموزان

انسان یک موجود اجتماعی است و همین امر موجب شده است تا مشورت گرفتن در میان انسان‌ها رواج پیدا کند. مشاوره یا مشورت‌گرفتن باعث می‌شود شما تصمیماتی بهتر بگیرید. هر چه فعالیت‌ها اهمیت بالا‌تری داشته باشند و هر چه روابط پیشرفته و پیچیده‌تر شوند، نقش مشاور پر‌رنگ‌تر و مهم‌تر می شود. دانش آموزان به عنوان افرادی که در بدو ورود به اجتماع هستند، نیاز ضروری به مشاور دارند تا به بهترین شکل از استعداد‌ها و مهارت‌های خودشان استفاده کنند. مشاور در واقع مشکل و نقص‌های دانش‌آموز را شناسایی می‌کند و بعد راه صحیح حل چالش‌ها را نشان می دهد. این موضوع به در نهایت موجب عملکرد بهتر دانش‌آموز می شود.

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی توسط مشاور متخصص این زمینه صورت می‌گیرد. در مشاوره تحصیلی، مشاور اهدافی را دنبال می‌کند. این اهداف منجر به این می‌شوند که دانش‌آموز به بهترین نحو از استعداد‌های خود استفاده کرده و مهارت لازم را بیاموزد. هدایت تحصیلی، آموزش مهارت های مورد نیاز برای یادگیری و مطالعه بهتر و مدیریت زمان و برنامه ریزی برخی از وظایف مشاور برای رسیدن به هدف نهایی است. در هر پایه ی تحصیلی روش و اصول مشاوره اختصاصی است. مثلا در دوران ابتدایی نتیجه مشاوره تحصیلی شناخت استعداد‌ها و نقاط ضعف است. در دوران دبیرستان هم بیشتر تدوین برنامه و هدفمند کردن مسیر دانش‌آموز است. با توجه به سن و دورانی که دانش آموزان در متوسطه می‌گذرانند، اهمیت حضور مشاور در این زمان بیشتر است.

تاثیر مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی به صورت تخصصی در موضوع مهم درس خواندن دانش‌آموز را همراهی می‌کند. تاثیر مشاور به این صورت است که شما را از بلاتکلیفی و نگرانی دور می‌کند. یعنی چه؟ فرض کنید بعد از کلاستان شروع به خواندن درس همان روز کرده اید، حالا نگران این هستید که درس های فردا را چه کنید، یا اصلا تکالیف دیروز را کی انجام دهید؟ مشاور اما با دانش کافی که در این زمینه دارد، برنامه‌‌ای تنظیم می‌کند که همه جوانب را در نظر می‌گیرد. حالا شما فقط موظف به اجرای برنامه هستید و دیگر افکار مزاحم ذهنتان را شما مشغول نمی‌کند.

نقش مشاور تحصیلی در پیشرفت دانش آموزان

در چه سنی به مشاور تحصیلی نیاز داریم؟

مشاوره تحصیلی در هر سن، دوره و پایه‌ای می‌تواند به دانش آموزان کمک کند. مشخصا هر دوره‌ای مشاور متخصصی نیاز دارد. چرا که نیاز‌های دانش آموزان در هر سنی متفاوت است. مثلا برنامه تحصیلی دانش آموزان ابتدایی باید متناسب با تحمل کم آن ها باشد و مشاور باید محدودیت‌ها را درک کند.

موضوعات مشاوره تحصیلی

مشاور در زمینه‌های مختلفی می تواند به دانش اموز کمک کند. برخی از موضوعات مشاوره‌های تحصیلی را در ادامه برایتان آورده‌ایم:

برای آشنایی بیشتر با مزایای داشتن مشاور تحصیلی و کمک گرفتن از متخصص می‌توانید دوره نقش مشاور تحصیلی در پیشرفت دانش‌آموزان را دنبال کنید.