ورود/ ثبت نام

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ یکی از تغییرات عمده

برگزاری دو کنکور در سال تحصیلی و افزایش تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم است . از سال ۱۴۰۲ به بعد ، دروس عمومی حذف شده و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می شود . فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته می شود و نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت .

 

 

مصوبه ی دو مرحله ای شدن کنکور

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهار نظر مجلس در زمینه ناقص بودن مصوبه دو مرحله‌ شدن کنکور گفت: دو مرحله‌ شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی اجرایی خواهد شد.

او افزود: هرگونه کمبود در مصوبه دو مرحله‌ شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ وجود داشته باشد. باید از سوی شورای سنجش اعلام شود تا شورای عالی آن را بررسی کنند، وظیفه ی ما نوشتن ریز آئین نامه نیست.

کبگانیان تصریح کرد: شورای سنجش این اختیار را دارد که اگر مشکلی در زمینه دو مرحله‌ شدن کنکور وجود داشته باشد، برخی از آن ها را مصوب کند و اگر هم ما در این زمینه وظیفه‌ای داشته باشیم بلافاصله برای اصلاح در دستور کار قرار خواهیم داد.

حذف دروس عمومی از کنکور 1402

کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد .

در کنکور سراسری ۱۴۰۲ دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می شود. سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی می باشد و فقط امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور ، در رتبه داوطلب موثر می باشد.

ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد. افزود:با این کار سوالات تخصصی می‌تواند عمیق تر طرح شود؛ چرا که با حذف سوالات دروس عمومی مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می‌باید.

او گفت: کنکور قابل حذف شدن نیست. زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود ۸۰ هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد خوب وجود دارد.

معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می‌شود. و سوالات کنکور و آموزش و پرورش به سمت استاندارد شدن حرکت خواهد کرد.

 

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۲؛افزایش تاثیر سوابق تحصیلی

از سال ۱۴۰۲ تاثیر امتحانات پایه دوازدهم ۶۰ درصد قطعی خواهد شد. یعنی سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد می باشد.

همچنین دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند . اگر معدل داوطلب از میزان مشخصی پایین‌تر باشد؛ دانشگاه‌ها می توانند داوطلب را پذیرش نکنند .

سوابق تحصیلی شامل چیست؟

سابقه تحصیلی شامل دروس عمومی و تخصصی سال آخر مدرسه یا همان پیش دانشگاهی است. که از طرف وزارت آموزش و پرورش به صورت همگانی از تمام دانشجویان سراسر کشور گرفته می‌شود. و سطح سوالات آن به صورت استاندارد و کیفی خواهد بود.

کنکور سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی ۳ سال آخر مدرسه در هر کدام از گروه آموزشی است. که سازمان سنجش سوالات آن را از کتب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌کند.

در سنجش داوطلبان کنکوری، فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه مورد نیاز است. به صورت «نمره کل سابقه تحصیلی» و «نمره کل آزمون اختصاصی» تحقق می‌یابد.

 

تغییرات کنکور ۱۴۰۲  اینگونه خواهد بود:

 

• در کنکور ۱۴۰۲؛  ۴۰ درصد تاثیر کنکور سراسری و ۶۰  درصد تاثیر قطعی معدل خواهد بود. تاثیر معدل کنکور از ۱۴۰۲ قطعا اعمال می شود یعنی معدل نهایی دانش آموزان چه خوب و چه بد در کنکور تاثیر دارد.

• کنکور در حدود ۳۰ روز و با فاصله زمانی مناسب انجام می شود و دومرحله ای می‌شود.

• دانشگاه ها می توانند معدل برای پذیرش داوطلبان تعیین کنند. دانشگاه های داخل کشور می توانند حد نصابی را برای معدل تعیین کنند که بر اساس آن افراد را قبول کنند.در صورتی که معدل داوطلب کمتر از حد تعیین شده باشد، دانشگاه ها مجاز به عدم پذیرش داوطلب خواهند بود.

• دروس عمومی از سال ۱۴۰۲ به بعد از کنکور حذف خواهند شد. دروس تخصصی در کنکور سراسری و دروس عمومی در کارنامه تحصیلی در امتحانات نهایی سراسری ارزیابی می شوند.

• نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال معتبر بوده و دانشجویان می‌توانند تا دو سال از نتایج آن استفاده کنند.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ چیست؟ 

کنکور ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در  پذیرش دانشگاه ها و سهم ۴۰ درصدی در دروس تخصصی را خواهد داشت. دروس تخصصی در کنکور سراسری و دروس عمومی در کارنامه تحصیلی ارزیابی می شوند.

۶۰ درصد قبولی در کنکور به امتحانات نهایی و به سوابق تحصیلی تقسیم می شود که این مسئله مربوط به آزمون های هماهنگ می‌باشد. یعنی اگر بقیه داوطلبان معدل خوب یا بد داشته باشند، در نتیجه نهایی کنکور ۱۴۰۲ موثر خواهد بود.

در کنکور 1401 معدل خوب تاثیر گذار خواهد بود.

معاون وزیر علوم که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده به صورت قطعی اعمال خواهد شد؛ گفت: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال نیز به صورت مثبت اعمال می‌شود. به این معنی است که اگر داوطلبی نمره خوبی در کنکور کسب کرد معدل پایین و سوابق تحصیلی وی نمره کنکور را پایین نمی‌آورد. اما معدل در صورتی که بالا باشد، می‌تواند همین نمره را افزایش بدهد.

کنکور 1402نمره کل سوابق تحصیلی و نمره کنکور است

به گفته ی معاون وزیر سال 1402 نمره کنکور تحت تاثیر سوابق تحصیلی تغییر خواهد کرد . یعنی اگر سوابق تحصیلی خوبی وجود داشته باشد نمره کنکور افزایش می‌یابد و اگر سوابق تحصیلی ضعیف باشد نمره کنکور نیز پایین می‌آید. بنابراین نمره کنکور و سوابق تحصیلی یک نمره کل برای آزمون داوطلب را می‌سازد و سوابق تحصیلی در شانس قبولی داوطلبان تاثیر خواهد داشت.لذا لازم است داوطلبان به دو وجه یعنی سوابق تحصیلی و نمره کنکور توجه داشته باشند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه از سال آینده زیرگروه ها در کنکور حذف می‌شوند؛ گفت: این تغییر بسیار مهم است.داوطلبان باید خود را برای تغییرات آزمون آماده کنند. در آزمون صرفا یک زیرگروه خواهیم داشت و زیرگروه های دو، سه یا چهار دیگر نداریم. افراد بر مبنای انتخاب رشته، نمره خواهد بود.

به سازمان سنجش آموزش کشور تکلیف شد این موضوع را تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف کنند و به داوطلبان اطلاع رسانی شود. که امیدواریم تا خردادماه به این هدف برسیم. 

 دکتر پورعباس گفت: سال ۱۴۰۳ آزمون به شکل الکترونیکی برگزار خواهد شد. مضافا تاکید کرد: پیش بینی ما این است سالی ۶ آزمون برگزار شود که داوطلب مجاز است دو آزمون را به عنوان آزمون اصلی اعلام نماید و مابقی به صورت آزمایشی برای وی لحاظ خواهد شد.